Blog

Cesiune parti sociale – drepturi, obligatii, etape si acte necesare

Posted by admin in Articole with Comentarii oprite

Uneori, asociatii unei firme pot decide sa paraseasca acea afacere sau sa cedeze pozitia sa altei persoane din afara respectivei firme. Cesiunea de parti sociale este operatiunea legala prin care un asociat poate sa iasa din cadrul firmei sau prin care o alta persoana poate sa-i ia locul celui care s-a retras, indiferent daca face parte din firma sau este din afara acesteia. Aceasta procedura se realizeaza printr-un act juridic. Acest act se bazeaza pe un contract de cesiune de parti sociale care se incheie intre cele doua parti: asociatul detinator al partilor sociale ce urmeaza sa fie cedate si persoana care va primi aceste actiuni, devenind astfel asociat al firmei.

Cesiune parti sociale – conditii de semnare a contractului de cesiune

Cel mai important aspect ce trebuie retinut este faptul ca odata semnat contractul de cesiune, efectele acestuia ii va afecta doar pe cei care au semnat actul juridic, adica cedentul si cesionarul. Urmatorul pas il reprezinta inregistrarea acestui contract la Oficiul Registrului Comertului, pentru ca acesta sa fie luat la cunostinta si respectat si de catre ceilalti membrii straini de contract ai firmei. Dupa inregistrarea la Registratura Comertului si restul operatiunilor parcurse, care vor fi exlicate mai jos, cesionarul devine noul membru asociat al firmei si este responsabil pentru toate demersurile si actiunile ce vor avea loc de acum inainte.

Insa, trebuie mentionat faptul ca este imposibil ca cesionarul sa raspunda pentru diverse fapte ilegale, considerate delict penal ale cedentului, intrucat din punct de vedere legal , nicio persoana nu poate fi raspunzatoare pentru faptele altcuiva. Insa, contractul poate prevede responsabilitatea censionarului de a achita diverse datorii financiare ale cedentului, care nu mai are nicio obligatie fata de firma si nu mai este obligat sa rezove acest aspect din momentul cedarii partilor sale sociale.

Cesiune parti sociale – documentatie necesara

Pana sa aflam care sunt documentele necesare pentru inscrierea la Oficiul Registrului Comertului, trebuie sa precizam faptul ca exista doua tipuri de cesiune parti sociale: interna si externa. In cazul celei interne, procedurile sunt mai simple, astfel fiind necesare urmatoarele acte:

  • Hotararea AGA care reprezinta decizia de cesiune a partilor sociale a asociatilor
  • Actul juridic de cesiune parti sociale
  • Actul constitutiv insotit de toate modificarile necesare

In ceea ce priveste cesiunea externa, procesul presupune doua etape. In aceasta situatie intreaga firma este cea care hotaraste acceptarea unui nou asociat si primul pas este redactarea hotararii AGA. Aceasta va ajunge la Registrul Comertului si de aici la ANAF, unde se va face o verificare a firmei privind datoriile financiare. Dupa aceea, hotararea AGA va fi publicata in Monitorul Oficial si daca nu se opune nimeni timp de 30 de zile, procesul de censiune parti sociale este incheiat.

Asadar, censiunea partilor sociale este o operatiune complexa, care necesita multe acte si etape. Daca vi se pare prea complicat, alegeti sa colaborati cu o echipa de profesionisti ca Expert Advisor, care se va preocupa de toate detaliile acestui proces. Aceasta colaborare nu poate sa aiba decat un singur rezultat si anume, unul plin de succes.

  • Strada Lainici 44-46, Sector 1, Bucuresti,
    Telefon: 0737 068 396 ; 0743 338 462